written by
Simon

Hoe voer je een trefwoordonderzoek voor Google Ads?

april 22, 2021

Je Google Ads keywords vormen de fundamenten van je online campagne. Selecteer je louter zoektermen die nauwelijks gezocht worden? Dan krijgen weinig mensen je advertenties te zien, waardoor klinkende resultaten uitblijven. Door een grondig trefwoordonderzoek te voeren, timmer je strategisch aan je SEA-succes. Met deze tips kan je meteen aan de slag!

Wat is een trefwoordonderzoek?

Met een trefwoordonderzoek breng je het zoekgedrag van je potentiële klanten in kaart. Welke zoektermen typen zij in? Wat zijn hun precieze verwoordingen? Je verwerft inzicht in hun interesses, selecteert de keywords die voor jou relevant zijn en bouwt jouw SEA-campagne doelgericht op. Bovendien krijg je dankzij een zoekwoordenanalyse een helder beeld van de concurrentie. Je ontdekt met welke Google-zoektermen je makkelijk kan scoren, en voor welke keywords je net een groter budget moet voorzien.

Welke keywords komen in aanmerking?  

Een lijst met mogelijke keywords vormt het vertrekpunt van je trefwoordonderzoek. Hoe begin je hiermee? Start met een scherpe blik op je productaanbod of expertises, maar kijk ook buiten je eigen bedrijfsmuren. Verplaats jezelf in je doelgroep en vraag je af waar zij precies naar zoeken. Ondernemers die nood hebben aan een online visitekaartje formuleren bijvoorbeeld de zoekterm ‘professionele website laten maken’. Of laat je inspireren door Google itself! Wanneer je een opdracht formuleert in de zoekbalk, reikt Google Autocomplete meteen enkele suggesties aan. Ten slotte scroll je best even naar onderen in de zoekresultaten: onderaan op de pagina presenteert Google de populairste zoekopdrachten, die nauw verwant zijn aan jouw zoekwoord.

trefwoordonderzoek

Keyword tools voor je zoekwoordenonderzoek

Van zodra je jouw mogelijke zoekwoorden gebundeld hebt, is het tijd om ze kritisch onder de loep te nemen. Gelukkig sta je er niet alleen voor: er zijn tal van keyword tools die je helpen om een onderbouwd oordeel te vellen. Een beknopt overzicht!

1. Google zoekwoordplanner

Koploper in keyword research is ongetwijfeld de Google zoekwoordplanner. Wie over een Google Ads-account beschikt, kan de keyword tool gratis gebruiken voor zijn zoekwoordenanalyse. Jij geeft (combinaties van) zoektermen in, Google koppelt terug met hun gemiddelde maandelijkse zoekvolume en gerelateerde voorstellen. Zo weet jij wat de populaire zoektermen in Google zijn. Bovendien signaleert het platform in welke mate je moet opboksen tegen de concurrentie én hoeveel je moet neertellen om bovenaan de zoekresultaten te prijken.

2. Google Trends

Google Trends is geen typische keyword tool, maar een handig medium om te vatten wat er online leeft. Je krijgt een duidelijke grafiek met de digitale zoektendensen, zowel in een bepaalde periode als in een specifieke regio. Zie je een opvallende piek? Dan wijst dat op een interessant timeframe voor jouw zoekwoorden in Google.

3. Andere tools

Naast de hulpmiddelen van Google vind je nog tal van andere keyword tools op het internet. Aan jou om uit te zoeken welk platform je noden het best ondersteunt. Hieronder worden enkele bekende hulplijnen opgelijst, die je kan aanwenden voor jouw zoekwoordenanalyse.

  • Kwfinder.com | Een betalende keyword tool die een compleet beeld van je Google- zoekwoorden schetst. Zoekvolume, concurrentie, domeinautoriteit …
  • Ahrefs Keywords Explorer | Deze website breidt je zoekwoordenonderzoek uit naar andere advertentieplatformen, zoals YouTube, Bing en Yahoo.
  • Answer The Public | Deze tool somt een reeks vragen op, die je doelgroep mogelijks kan stellen in Google. Long-tail keywords vormen overduidelijk de rode draad.
  • Ubersuggest | Net zoals de Google zoekwoordplanner is Ubersuggest een gratis instrument voor je keyword research. Het verschil? De laatste is ook beschikbaar als extensie voor Google Chrome.

Aan de slag met jouw Google-keywords

Een slim trefwoordonderzoek dompelt je volledig onder in de interessante zoektermen voor jouw SEA-campagne. Maar hoe baan je jezelf een weg door het doolhof van keywords? Met deze best practices bouw je vlotjes de brug naar de praktijk.

1. Selecteer interessante keywords

Zoekwoorden met een hoog bereik lijken de perfecte piste om te volgen, maar er komt meer bij kijken. Vaak zijn dit short-tail keywords: algemene woorden, bijvoorbeeld ‘administratie’, waar tientallen spelers stevig op inzetten. Het gevolg? Je biedt meer, maar de kliks blijven vaak beperkt. Daarom wissel je best af met long-tail keywords. Dit zijn specifieke zoekwoorden die uit meerdere termen bestaan, zoals ‘kosten boekhouder eenmanszaak’. Het zoekvolume ligt lager, maar er heerst ook minder concurrentie. Zo maak jij meer kans om te scoren. Zorg dus voor een mooie mix van short-tail en long-tail zoektermen in je Google-campagne.

Tip: spot je een zoekwoord met een groot bereik, maar lage concurrentie? Dat is het droomscenario! Je keyword wordt vaak gezocht, maar er zijn weinig rivalen die meedingen in de veiling. Deze zoekterm neem je zeker mee in je SEA-campagne.

2. Bundel je zoekwoorden per topic

In een eindeloze waslijst van keywords loop je gegarandeerd verloren. Een eenvoudige Excel-sheet helpt je om het overzicht te bewaren. Verdeel de beste zoekwoorden in relevante categorieën, noteer hun zoekvolume en vermeld hun concurrentieniveau. Zoektermen die je absoluut niet over het hoofd mag zien, markeer je in een opvallend kleurtje. Zo creëer je een beknopte geheugensteun, waarop je kan terugvallen bij het ontwerpen van je SEA-campagne.

Klaar met je zoekwoordenanalyse? Dan is het tijd om je bevindingen te vertalen naar je Google-campagne. Geef zoektermen op waarvoor je gevonden wil worden en verwerk ze in je advertenties. Hulp nodig? De SEA-experts van Chopier zijn maar één telefoontje verwijderd!

Start met online adverteren.

DEEL DIT ARTIKEL
written by
Simon
date
april 22, 2021
# TAGS
written by
Simon
date
april 22, 2021
DEEL OP SOCIAL
facebook
linkedin
Chopier logo
2024 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right