Chopier Logo
written by
Simon

Aan de slag met retargeting in Google Ads

april 22, 2021

Je Google Ads-campagne loopt, de bezoekersaantallen gaan in stijgende lijn en jij kan de extra omzet al bijna ruiken. Bezoekers op je website krijgen, is één ding. Ze effectief laten converteren, is een compleet ander verhaal! Gelukkig heeft Google alle tools in huis om je optimaal te ondersteunen. Met retargeting bouw je de digitale brug van bezoekers naar klanten.

Wat is retargeting ?

Met deze slimme targetingstrategie richt je de radar op potentiële klanten, die je website al eerder bezochten. Ze lazen je laatste blog, scrolden door het productaanbod, voegden items toe aan hun winkelmandje … maar gingen nog niet over tot actie om effectief te kopen of je te contacteren. Toch weet je met 100 % zekerheid dat deze doelgroep al bekend is met je merk. Stevige fundamenten om op verder te bouwen! Door deze leads opnieuw te bereiken via retargeting, kan je hen heractiveren en richting een conversie gidsen.

Voordelen van retargeting met Google Ads

Retargeting in Google Ads is een interessante tactiek om je SEA-campagne naar een hoger niveau te tillen. Nog niet overtuigd? De voornaamste voordelen worden hieronder kort toegelicht.

  • Meer kans op conversie | Retargeting ads spitsen zich toe op de bezoekers van je website. Door hen opnieuw te benaderen, stimuleer je hen om over te gaan tot een (herhaal)aankoop. Je bereikt uitsluitend mensen met belangstelling voor jouw services of producten, wat de kans op conversie significant vergroot.
  • Gerichte advertenties | Klanten die recent een bestelling plaatsten? Bezoekers die hun winkelkarretje vulden, maar de aankoop niet voltooiden? Dit is het ideale publiek om een retargetingcampagne op los te laten.
  • Goedkoper prijskaartje | De aantrekkelijke Google Ads-prijs spreekt in het voordeel van retargeting. Net omdat je een relevant publiek bereikt, gaat de click-through rate er stevig op vooruit. Wanneer je CTR met 0,1 % stijgt, kunnen de kosten tot 21 % dalen.
  • Meer naamsbekendheid | Wie inzet op retargeting, komt regelmatig in het vizier van potentiële klanten. Op deze manier bemachtig je de top of mind positie, en dat kan belangrijk zijn op lange termijn.

Bron: https://www.signifimedia.com.au/8-remarketing-statistics-you-need-to-be-aware-of-in-2020/

Essentiële stappen voor jouw retargeting

Google Ads volgt doorgaans een standaardstramien: biedingen instellen, zoekwoorden selecteren, advertenties samenstellen … Maar voor retargeting zijn er enkele aandachtspunten, die je niet over het hoofd mag zien. Verdiep je in deze belangrijke stappen en je bent helemaal klaar om jouw retargetingcampagne af te trappen.

1. Voeg code toe aan je website

Retargeting vertrekt vanuit een codefragment dat je op jouw webpagina’s plakt of implementeert via Google Tag Manager. Wanneer deze remarketingtag up and running is, gaan cookies allerlei informatie over je bezoekers bijhouden. Dankzij deze data kan jij remarketinglijsten opstellen voor je SEA-campagnes. Hierin verzamel je alle websitebezoekers, die dezelfde interacties hadden met jouw website. Hun gegevens worden maximaal 540 dagen bewaard, daarna worden ze automatisch verwijderd (tenzij ze jouw website opnieuw bezoeken).

Wil je jouw remarketingtag activeren? Deze video beschrijft de verschillende stappen die je onderneemt, wanneer je Google Tag Manager gebruikt.




2. Creëer verschillende segmenten

Een bezoeker targetten die je homepage 278 dagen geleden bezocht? Weinig kans dat dit leidt tot een conversie. Het is beter om je remarketinglijsten op te delen in relevante segmenten: bezoekers van de afgelopen maand, potentiële klanten die een gevuld winkelmandje achterlieten, mensen die een specifieke productpagina bekeken … Denk na over de customer journey, breng de mogelijke opportuniteiten in kaart en stel je doelgroepen doordacht samen.

Good to know: een remarketinglijst moet minstens 1.000 bezoekers tellen, voordat Google het startschot geeft van je retargetingcampagne. Op deze manier wordt de privacy van je publiek gewaarborgd. Blijf je onder de drempel? Dan worden je Google-advertenties niet getoond.

3. Bepaal je biedingen

Net zoals andere Google-campagnes hangt retargeting samen met een specifieke biedstrategie. In dit scenario zijn er twee opties. Een eerste mogelijkheid is om je huidige zoekwoorden te ondersteunen met bodaanpassingen. Snuisterde een bezoeker de afgelopen 30 dagen door je productaanbod? Dan kan je het bod bijvoorbeeld met 20 % verhogen, om meer conversies in de wacht te slepen. Een tweede piste is om je zoektermen te updaten. Wanneer iemand duidelijke affiniteit met je brand vertoont, kan je inzetten op bredere keywords.

Tip: je kan retargeting ook toepassen in display-, video- of appcampagnes. Op die manier kan je voormalige bezoekers opnieuw bereiken via o.a. banners en filmpjes.

Met retargeting geef je jouw campagnes en conversies een flinke boost. Nood aan een digitale partner die de juiste scope bepaalt? De SEA-specialisten van Chopier spelen alle retargetingtroeven strategisch uit.

Wenst je van start te gaan met retargeting? Laat het ons weten!

DEEL DIT ARTIKEL
written by
Simon
date
april 22, 2021
# TAGS
written by
Simon
date
april 22, 2021
DEEL OP SOCIAL
facebook
linkedin
Chopier logo
2021 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right