written by
Simon

Responsieve zoekadvertenties: de toekomst van Google Ads

april 22, 2021

De digitale wereld evolueert continu en ook Google Ads staat nooit stil. Door aan de lopende band nieuwe features te lanceren, speelt Google slim in op de noden van haar gebruikers. Eén van de belangrijkste wijzigingen van de afgelopen jaren? De introductie van responsieve zoekadvertenties, die geleidelijk aan belang winnen. Deze blog vertelt je er alles over!

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties zijn een flexibele advertentievorm, waarbij optimalisatie met stip op één staat. Het verschil met andere tekstadvertenties? Hier staat Google stevig aan het roer. Wanneer je een responsive search ad opstelt, pen je zelf de copy neer. Je schrijft 3 tot 15 koppen en 2 tot 4 beschrijvingen. Vervolgens is Google aan zet. Het algoritme gaat je teksten combineren, test verschillende advertenties uit en buigt zich over de prestaties. Op deze manier navigeer je vlotjes naar de meest succesvolle variant. Een flinke prestatieboost voor je SEA-campagne!

De voordelen van responsive search ads

De verwachting is dat Google haar responsieve zoekadvertenties in de toekomst steeds prominenter naar voren zal schuiven. Op deze manier wil het platform haar gebruikers nog beter ondersteunen, zodat ze het onderste uit de SEA-kan halen. Hoe kan jij profiteren van deze responsive search ads? De voornaamste voordelen worden hieronder opgesomd.

  • SEA-campagnes op 1, 2, 3 | Dankzij responsieve zoekadvertenties kan je online campagnes afvuren in een handomdraai. Jij schrijft enkele sterke teksten, Google mixt en matcht voor een optimaal resultaat. Zo beschik je op korte tijd over tientallen mogelijke advertenties.
  • Flexibele formaten | Google schakelt soepel, in functie van het apparaat. Wanneer je responsieve advertenties op een breed toestel verschijnen, wordt er meer tekst getoond. Bij een kleiner scherm gebeurt precies het omgekeerde.
  • Optimaliseren en presteren | Net omdat Google gericht op zoek gaat naar de beste combinatie, kan jij een relevante boodschap brengen aan je doelgroep. Meer kliks? Meer conversies? Meer omzet? Driedubbel check!

Responsieve zoekadvertenties opstellen

Zin om aan de slag te gaan met responsive search ads? Er is niets moeilijks aan! Enkele kliks, een paar wervende tekstjes en je trapt een ambitieuze SEA-campagne af. De verschillende stappen lees je hier in een notendop.

  • Log in met je Google Ads-account.
  • Begeef je naar de menubalk links en klik op ‘Advertenties en extensies’.
  • Klik op het plusteken onder de grafiek en selecteer de optie ‘Responsieve zoekadvertentie’.
  • Kies de campagne en advertentiegroep waaraan je jouw responsive ads wil toevoegen.
  • Noteer zowel de zichtbare URL, als de uiteindelijke URL waar je doelpubliek op terechtkomt.
  • Ready? Set. Schrijven maar! Google heeft minstens 3 koppen en 2 beschrijvingen nodig, voordat je advertenties kunnen roteren. Aan de rechterkant van het scherm krijg je een voorbeeldadvertentie te zien.
  • Als je tevreden bent met je copy, druk je op ‘Opslaan’. Je responsieve advertenties zijn klaar om het zoekveld te veroveren!

Tip: zorg ervoor dat alle koppen en beschrijvingen die je neerpent op zichzelf kunnen staan. Je items worden in willekeurige volgorde weergegeven door Google. Daarom is het belangrijk dat ze altijd relevant zijn, zowel afzonderlijk, als in combinatie met andere teksten.

Teksten vastpinnen: een strak plan?

Responsieve zoekadvertenties brengen één nadeel met zich mee: als adverteerder heb je geen controle over de combinaties die verschijnen in de zoekresultaten. Google houdt de touwtjes strak in handen. Toch voorzien ze een manier waarop jij het resultaat kan beïnvloeden. Zo kan je koppen en beschrijvingen vastpinnen op een bepaalde positie, waarop ze altijd getoond moeten worden. Google raadt echter af om deze tactiek toe te passen. Je voorkomt dat alle versies ten volle getest kunnen worden, waardoor je optimalisatie in het water valt.

Tip: hangt je onderneming vast aan strenge wettelijke vereisten? In dat geval kan je wel teksten vastpinnen in je responsieve advertenties. Zo garandeer je dat je op elk moment 100 % in orde bent met de regelgeving.

Met al deze kennis op zak hebben responsive search ads geen geheimen meer voor jou. Wil je nog meer weten? Nood aan een partner die een kritische blik op jouw online campagnes werpt? De Google Ads-experts van Chopier doen met plezier hun SEA-boekje open!

Starten met responsieve zoekadvertenties.

DEEL DIT ARTIKEL
written by
Simon
date
april 22, 2021
# TAGS
written by
Simon
date
april 22, 2021
DEEL OP SOCIAL
facebook
linkedin
Chopier logo
2024 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right