Wil je het maximum halen uit Google Analytics? Je Facebookpixel ten volle benutten? Google Tag Manager helpt je om tags te beheren en data binnen te rijven. Een eenmalige code plaveit het pad voor exacte statistieken, zodat jij een haarscherp beeld krijgt van je websitebezoekers. Duik mee in het handige platform!
Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google, gericht op tagmanagement. Tags zijn stukjes code die je aan een website of pagina toevoegt, om informatie over het surfgedrag te verzamelen. Voor het opzetten van Google Tag Manager neem je best een developer onder de arm. Daarna ga je zelf aan de slag om tags te creëren en integreren. Door alle tags te bundelen in één platform, wordt het beheer ervan minder omslachtig. Efficiënt én tijdbesparend!
Let op: Google Tag Manager is louter een managingsysteem. Om data te analyseren, maak je gebruik van een specifieke rapportagetool zoals Google Analytics.
Voeg eenmalig de GTM-code toe aan je website en er gaat een compleet nieuwe datawereld voor je open. Google Analytics, Google Ads, Facebook, LinkedIn … Stuk voor stuk hebben ze hun eigen tags of tracking pixels, die jij bijeenbrengt in Google Tag Manager en eenvoudig integreert op je webpagina’s. Dankzij de verzamelde data kan je doelen en conversies bepalen in Google Analytics, die verdergaan dan de standaardparameters. Aantal bezoekers, paginaweergaven, kliks, inschrijvingen … Als surplus zijn de verzamelde data hypernauwkeurig. De basis voor een heleboel relevante inzichten, zowel voor SEA en social advertising, als voor SEO.
Je bent nu helemaal mee met de essentie van Google Tag Manager. Wil je het platform inzetten voor jouw onderneming? Hieronder worden de verschillende stappen opgelijst om de tool te installeren. Een kleine inspanning, die al snel zijn datavruchten afwerpt!
Dit filmpje legt piekfijn uit hoe je een nieuwe container toevoegt aan je account.
Dankzij Google Tag Manager heb je een stevig targetingstreepje voor. De tool gaat data capteren en doorsturen naar Google Analytics, zodat jij een onbetaalbare kijk krijgt in het surfgedrag van jouw websitebezoekers. Je buigt je over de statistieken, verbetert je website en vuurt gepersonaliseerde advertenties af. Dat vertaalt zich in meer omzet op lange termijn. Bovendien worden alle tags netjes gebundeld op één locatie. Je website wordt niet langer overladen met talloze codes en pixels, wat de laadtijd aanzienlijk verkort. Een mooie bonus bij het gebruik van Google Tag Manager!
Google Tag Manager opent nieuwe digitale deuren voor jouw onderneming. Nood aan een ervaren partner die je helpt met implementeren, analyseren en converteren? De specialisten van Chopier rollen met plezier hun online expertise uit!