+300 voltooide performance projecten
+15 jaar ervaring
written by
Simon

Optimaliseer tracking met Google Tag Manager

mei 19, 2021

Wil je het maximum halen uit Google Analytics? Je Facebookpixel ten volle benutten? Google Tag Manager helpt je om tags te beheren en data binnen te rijven. Een eenmalige code plaveit het pad voor exacte statistieken, zodat jij een haarscherp beeld krijgt van je websitebezoekers. Duik mee in het handige platform!

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google, gericht op tagmanagement. Tags zijn stukjes code die je aan een website of pagina toevoegt, om informatie over het surfgedrag te verzamelen. Voor het opzetten van Google Tag Manager neem je best een developer onder de arm. Daarna ga je zelf aan de slag om tags te creëren en integreren. Door alle tags te bundelen in één platform, wordt het beheer ervan minder omslachtig. Efficiënt én tijdbesparend!

Let op: Google Tag Manager is louter een managingsysteem. Om data te analyseren, maak je gebruik van een specifieke rapportagetool zoals Google Analytics.

Waarvoor gebruik je Google Tag Manager?

Voeg eenmalig de GTM-code toe aan je website en er gaat een compleet nieuwe datawereld voor je open. Google Analytics, Google Ads, Facebook, LinkedIn … Stuk voor stuk hebben ze hun eigen tags of tracking pixels, die jij bijeenbrengt in Google Tag Manager en eenvoudig integreert op je webpagina’s. Dankzij de verzamelde data kan je doelen en conversies bepalen in Google Analytics, die verdergaan dan de standaardparameters. Aantal bezoekers, paginaweergaven, kliks, inschrijvingen … Als surplus zijn de verzamelde data hypernauwkeurig. De basis voor een heleboel relevante inzichten, zowel voor SEA en social advertising, als voor SEO.

Google Tag Manager instellen

Je bent nu helemaal mee met de essentie van Google Tag Manager. Wil je het platform inzetten voor jouw onderneming? Hieronder worden de verschillende stappen opgelijst om de tool te installeren. Een kleine inspanning, die al snel zijn datavruchten afwerpt!

  • Maak een account aan | Alles vertrekt vanuit een persoonlijk GTM-account. Dit profiel kan je gratis opzetten en bevindt zich op het hoogste organisatieniveau.
  • Container opzetten | De container is de plaats waar alle tags verzameld worden. Wil je bijvoorbeeld de Facebookpixel op je website plakken en specifiek surfgedrag opvolgen? Dan verwijs je de tracking pixel eerst naar de container. Geef je domeinnaam op als naam van de container. Marketeers kunnen meerdere containers bundelen onder één GTM-account en zo dus verschillende klanten beheren.

Dit filmpje legt piekfijn uit hoe je een nieuwe container toevoegt aan je account.

  • Persoonlijke tracking code plakken | Google Tag Manager reikt een unieke tracking code of containercode aan, die je eenmalig op je website installeert. Geen krak met codes? Spreek gerust jouw webdeveloper aan. Door deze stap te voltooien, koppel je de GTM-container aan je website.
  • Tags creëren | Tijd om de eerste tag aan te maken! Je start best met Google Analytics. Je beslist zelf of je de tag toepast op de volledige website, of enkel op bepaalde pagina’s. Bovendien geef je aan welke acties geregistreerd moeten worden: paginaweergaven, kliks, verzonden formulieren …

  • Testen | Een grondige check-up is cruciaal, want je wil 100 % zeker zijn dat er geen data verloren gaan. Is de tracking code succesvol toegevoegd? Zijn alle tags actief? Functioneert je website zoals het moet?
  • Publiceren | Wanneer alles optimaal oogt, ben je klaar voor de lancering. Klik op ‘Verzenden’ om de tags te activeren. Vanaf nu brengt Google Analytics het websiteverkeer in kaart, door de link te leggen met Google Tag Manager.
  • De pluspunten van het platform

Dankzij Google Tag Manager heb je een stevig targetingstreepje voor. De tool gaat data capteren en doorsturen naar Google Analytics, zodat jij een onbetaalbare kijk krijgt in het surfgedrag van jouw websitebezoekers. Je buigt je over de statistieken, verbetert je website en vuurt gepersonaliseerde advertenties af. Dat vertaalt zich in meer omzet op lange termijn. Bovendien worden alle tags netjes gebundeld op één locatie. Je website wordt niet langer overladen met talloze codes en pixels, wat de laadtijd aanzienlijk verkort. Een mooie bonus bij het gebruik van Google Tag Manager!

Google Tag Manager opent nieuwe digitale deuren voor jouw onderneming. Nood aan een ervaren partner die je helpt met implementeren, analyseren en converteren? De specialisten van Chopier rollen met plezier hun online expertise uit!

DEEL DIT ARTIKEL
written by
Simon
date
mei 19, 2021
# TAGS
written by
Simon
date
mei 19, 2021
DEEL OP SOCIAL
facebook
linkedin
Chopier logo
Onze klanten
aan het woord
Schrijf je in
op onze nieuwsbrief
HubSpot Chopier
Leadinfo Chopier
Google Ads Chopier
2024 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right