written by
Simon

Je Google Ads-budget bepalen en bijsturen

april 22, 2021

Wat is het juiste budget voor Google Ads? SEA is geen rocket science en een eenduidig antwoord bestaat niet. De kosten hangen af van verschillende factoren: je doelen, de concurrentie, de kwaliteit van je advertenties … Toch moet je niet compleet in het duister tasten. Deze blogpost helpt je om jouw budget voor Google Ads te bepalen.

Een Google Ads-budget instellen

Je kan je Google Ads-budget instellen op twee manieren. Optie één is om een dagbudget te bepalen, dat precies vastlegt hoeveel je maximaal wil spenderen per dag. Vervolgens is Google aan zet: je budget wordt geoptimaliseerd om de kans op conversies te vergroten. Soms geef je minder geld uit, op andere dagen wat meer. Maar je kan op beide oren slapen: de dagelijkse limiet wordt nooit overschreden. De tweede mogelijkheid is een gedeeld budget. Hier reik jij een budget aan voor meerdere campagnes, dat Google flexibel spreidt. Presteert campagne A minder sterk? Dan wordt er meer geld naar campagne B doorgesluisd, zodat die een financiële injectie krijgt.

Tip: wil je starten met Google adverteren? Onmiddellijk grote geldsommen ophoesten, is geen goed plan. Google zelf raadt aan om je SEA-campagne voorzichtig op gang te brengen. Begin met een beperkt dagbudget van € 10 tot € 50 en volg je advertenties nauwgezet op. Later kan je ervoor kiezen om meer Google Ads-budget op het spel te zetten.

Bron: https://support.google.com/google-ads/answer/2375454?hl=nl

Hoe bepaal je de waarde van een conversie?

Voordat je kan adverteren in Google, moet je natuurlijk weten hoeveel je wil uitgeven aan je campagnes. Stel jezelf de vraag hoeveel je maximaal wil betalen voor een nieuwe klant of conversie. Dit hangt nauw samen met je productaanbod of services. Een slim startpunt om je Google Ads-budget te bepalen! Een voorbeeld hieronder helpt je om een onderbouwde inschatting te maken.

Voorbeeld: een distributeur van printers maakt gemiddeld € 150 winst per product dat hij verkoopt. Wanneer hij zijn websiteverkeer onderzoekt, ziet hij dat 6 % van de bezoekers een offerte aanvraagt. 3 % van hen bestelt effectief een printer. Conclusie? Om geen verlies te maken, mag een klik niet meer dan 3 % van € 150 kosten. Om winst te maken, mikt de verdeler op een Google CPC van minder dan € 4,50.

Wat kosten Google zoekwoorden?

Ook de Google zoekwoordplanner kan een beeld van jouw Google Ads-prijs schetsen. Deze keywordtool geeft het gemiddelde bod weer om boven- of onderaan op de pagina te prijken. In één oogopslag krijg je ook meer inzicht in de concurrentie. Woedt er een hevige SEA-strijd of liggen de kansen voor het grijpen? Hoe sterker de competitie voor een bepaald zoekwoord, hoe dieper jij in de buidel moet tasten om te klimmen in de zoekresultaten. Je kan dus duidelijk een onderscheid maken tussen goedkope en dure zoektermen.

Google zoekwoordplanner

Je Google Ads-budget optimaal bijsturen

Een actieve SEA-campagne gaat hand in hand met tientallen statistieken. Aan jou om deze data optimaal te benutten! Door je cijfers regelmatig onder de loep te nemen, trek je leerrijke conclusies om je campagnes en je budgetten op punt te zetten. Met deze drie tips kan je aan de slag om jouw Google Ads-budget soepel bij te stellen.

  • Doe strategische bodaanpassingen | Doorspit je statistieken, buig je over de kliks en analyseer wanneer jouw advertenties gouden zaken doen. Goede tijdstippen, succesvolle regio’s, op smartphone of desktop … Op basis van deze inzichten kan je jouw bod verhogen of verlagen. Efficiënt én effectief!
  • Schakel in functie van de seizoenen | Piekt jouw bedrijf doorgaans tijdens de zomermaanden? Stromen de bestellingen binnen op Black Friday of in de eindejaarsperiode? Speel hier slim op in door je budget te vergroten wanneer je meer omzet kan realiseren.
  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden | Door uitsluitingszoekwoorden te gebruiken, vermijd je dat er Google Ads-budget verspild wordt aan irrelevante keywords. Een essentiële zet om alles uit je campagne te halen!
  • Beperkt Google Ads-budget? Ga voor kwaliteit!

Misschien beschik je niet over torenhoge budgetten, die je naar de topposities kegelen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kan uitblinken! Google kijkt voorbij budgetten en kent aan elk zoekwoord een quality score toe. Dit cijfer beoordeelt jouw keywords, advertentie en landingspagina. Wie een inhoudelijk sterke campagne opzet, betaalt minder voor een SEA-podiumplaats. Door 100 % in te zetten op kwaliteit, kan je dus concurreren met spelers die over een groter Google Ads-budget beschikken.

Wil je met een SEA-expert sparren over jouw Google Ads-prijs? De digitale deskundigen van Chopier staan paraat om te adviseren, analyseren en implementeren!

Neem contact op.

DEEL DIT ARTIKEL
written by
Simon
date
april 22, 2021
# TAGS
written by
Simon
date
april 22, 2021
DEEL OP SOCIAL
facebook
linkedin
Chopier logo
2024 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right