Chopier Logo
written by
Simon

10 black hat SEO-praktijken om te vermijden

december 3, 2021

Tal van bedrijven mikken op het hoogste schavotje in de Google-zoekresultaten. Om sneller te klimmen, laten sommigen zich verleiden tot black hat SEO-technieken. Maar deze tactiek valt niet in goede aarde bij Google, integendeel! In deze blog vertellen we je wat de meest voorkomende black hat SEO-praktijken zijn en waarom je ze beter links laat liggen

Wat is black hat SEO?

SEO staat voor search engine optimization. Dit betekent dat je je website doordacht inricht, om je online vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Er zijn tal van geldige strategieën – white SEO-technieken genoemd – die je kan toepassen: Google-zoekwoorden verwerken, lange teksten schrijven, interne links toevoegen … Black hat SEO wilt zeggen dat je het Google-algoritme misleidt om te stijgen in de zoekresultaten. Vaak gaat het hierbij om technische trucjes, die websitebezoekers nauwelijks opmerken. Risky business, want Google tikt je op de virtuele vingers als je betrapt wordt!

De gevolgen van black hat SEO

Wie speelt met black hat SEO-technieken, focust enkel op de positie in de zoekresultaten. Relevante content? Een aangename gebruikerservaring? Die zijn minder prioritair. Laat dat nu lijnrecht tegenover de visie van Google staan! De zoekmachine draagt kwaliteit torenhoog in het vaandel en grijpt razendsnel in bij overtredingen. Zo riskeert jouw website om volledig uit de zoekresultatenlijst verwijderd te worden. Dat gebrek aan zichtbaarheid kan ernstige financiële gevolgen hebben voor je bedrijf. Bovendien is de schade moeilijk te herstellen. Voorkomen is beter dan genezen!

Voorbeeld | In 2006 verbrandde BMW zich aan black hat SEO. Met allerlei dubieuze SEO-technieken probeerden ze online te scoren. Maar de manipulatie kwam aan het licht en Google was allesbehalve mild: met een zogenaamde death penalty werd de autoproducent uit de zoekresultaten geschrapt. Wie de zoekterm ‘BMW’ intikte, vond geen directe link naar de website meer terug. Later werd het merk opnieuw opgenomen, maar ondertussen hadden ze heel wat omzet misgelopen.

10 veelvoorkomende black hat SEO-praktijken

Benieuwd hoe het dus niét moet in SEO-land? Wij sommen de tien meest voorkomende black hat SEO-praktijken op. Een top van technieken waar je best mijlenver van wegblijft als je een duurzame koppositie in de zoekresultaten najaagt!

Cloaking

Cloaking is de black hat SEO-techniek waar BMW zich schuldig aan maakte. Je zorgt ervoor dat je bezoekers andere content te zien krijgen dan de Google-spider, die je pagina’s indexeert. Zo staan internetgebruikers bijvoorbeeld voor een beknopte pagina over een irrelevant topic. De zoekmachinecrawler daarentegen krijgt een waaier aan nuttige informatie voorgeschoteld, compleet met keywords en links. Een mismatch waar Google niet licht over gaat!

Keywords stuffing

Wie aan keyword stuffing doet, strooit de Google-zoekwoorden in het rond. Je verwerkt ze veelvuldig in metabeschrijvingen, titels, teksten, alt-tags … Maar overdaad schaadt, en dat is bij SEO niet anders. Door bepaalde keywords continu te herhalen, gaat de kwaliteit van je webteksten er sterk op achteruit. Bovendien merkt Google al snel dat je zinnen geforceerd klinken, en dat laat de zoekmachine niet zomaar passeren.

Verborgen tekst en links

Ook het verbergen van tekst of links valt niet in de smaak bij Google. Je tekst in dezelfde kleur als de pagina-achtergrond plaatsen, alinea’s schrijven in lettergrootte 0, zoekwoorden verstoppen achter een afbeelding … Stuk voor stuk black hat SEO-praktijken die al vlug op de Google-radar komen.

Duplicate content

Duplicate content wijst op het publiceren van meerdere (bijna) identieke pagina’s, maar telkens onder een andere URL. Met deze black hat SEO-techniek kan je enorm veel content creëren op korte tijd, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Ontdekt Google hoe de vork in de SEO-steel zit? Dan keldert de positie van al deze pagina’s in de zoekresultaten. Ga dus altijd voor unieke content, die een meerwaarde vormt voor je bezoekers.

Omleidingen op je website

Leg je een verborgen omleiding op je website? Wanneer je bezoeker een link aanklikt, komt hij een fractie van een seconde op de beoogde pagina terecht. Daarna wordt hij onmiddellijk doorverwezen naar een compleet andere pagina, doorgaans eentje met een puur commerciële boodschap. Met deze strategie proberen bedrijven te scoren voor een bepaald zoekwoord, terwijl ze compleet andere content op hun bezoekers afvuren. Allesbehalve relevant!

Rich snippet markup spam

Rich snippets bevatten extra informatie, die aan een Google-zoekresultaat wordt toegevoegd. Product snippets beschrijven de prijs, voorraad en levertijd van een product, terwijl review snippets het aantal recensies en de score weergeven. Via rich snippet markup spam laat je irrelevante of onjuiste informatie verschijnen om een hoger plekje in de Google-ranking te verwerven. Hierdoor krijgen geïnteresseerden een fout beeld van jouw producten of diensten.

Links kopen

Als andere webpagina’s naar jouw website verwijzen, maak je een goede beurt bij Google. Je geloofwaardigheid groeit en dat wordt beloond met een betere positie in de zoekresultaten. Maar links verzamelen, is een proces van lange adem. Daarom proberen sommige bedrijven een SEO-shortcut te nemen door externe links te kopen. Geen slimme zet! Door relevante inhoud te delen, zal het aantal verwijzingen naar je website traag maar zeker groeien, op een duurzame manier.

Link farms

Een link farm is een netwerk van verschillende websites, die onderling digitale bruggen bouwen. Door proactief aan linkbuilding te doen, stuwen ze bepaalde pagina’s omhoog in de zoekresultaten. De zwakke punten van deze black hat SEO-techniek? De links zijn doorgaans van lage kwaliteit en worden in een oogopslag opgespoord door Google.

Linkruil

“Ik link naar jou en jij linkt naar mij, deal?” Links zijn geen Pokémonkaarten die je naar hartenlust kan ruilen. Ook dit is een vorm van kunstmatige linkuitwisseling, die Google maximaal aan banden legt. Enkel hyperrelevante linkruil, bijvoorbeeld tussen twee bedrijven die nauw samenwerken, wordt door de vingers gezien. ‘Bezint eer ge begint’ is hier dus zeker op zijn plaats.

Spamreacties

Ook blogs, fora en socialenetwerksites kunnen ingezet worden om externe verwijzingen te leggen. Door tientallen spamreacties te plaatsen met een vermelding van je website, stapelen de links zich in sneltempo op. Maar webdesigners kunnen hier een digitaal stokje voor steken. Wanneer zij je links markeren met een nofollow-attribuut, laat de Google-spider ze bewust aan zich voorbijgaan.

Wil jij bovenaan blinken in de Google-zoekresultaten, maar wél volgens de SEO-spelregels? Daar kan Chopier zich volledig in vinden! Met specifieke knowhow zetten we je website op punt.

Ik ga voor white hat SEO.

DEEL DIT ARTIKEL
written by
Simon
date
december 3, 2021
# TAGS
written by
Simon
date
december 3, 2021
DEEL OP SOCIAL
facebook
linkedin
Chopier logo
2022 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right