Video is booming business, en dat is tal van bedrijven niet ontgaan. Overtuigende filmpjes combineren met een verregaand bereik? Dan kom je al snel uit bij YouTube, hét videoplatform bij uitstek. Door te adverteren op YouTube kan je je naamsbekendheid vergroten en nieuwe klanten aanspreken. Dit artikel introduceert je in video advertising!
Niemand kan er omheen: YouTube is zonder twijfel het grootste videoplatform wereldwijd. Maandelijks zijn er meer dan 2 miljard gebruikers, die filmpjes kunnen uploaden en bekijken. Interviews, filmfragmenten, vlogs, reviews … Het resultaat? Meer dan een 1.000.000.000 uur aan bekeken videomateriaal per dag! Dat YouTube een gigantisch marktaandeel achter zijn naam schrijft (85%), hoeft dus niet te verbazen. In de lijst van meest bezochte websites doet enkel Google het beter.
Bron: https://blog.hootsuite.com/youtube-stats-marketers/
Dankzij zijn grote bereik ontpopte YouTube zich tot een interessant advertentiekanaal. Met video advertising bereik je jouw doelpubliek, grijp je de aandacht vast en zet je je merkbekendheid kracht bij. Je kan kiezen uit drie soorten video ads op YouTube, die hieronder besproken worden.
Wil je adverteren op YouTube? Dan komt Google Ads gegarandeerd in the picture! YouTube maakt namelijk deel uit van hun display netwerk. Om te starten met YouTube advertising, moet je dus de brug bouwen tussen beide platformen. Hieronder wordt stapsgewijs geschetst hoe jij je video advertising aftrapt!
Stap 1: Koppel YouTube met Google Ads
Geen YouTube advertising, zonder YouTube-kanaal! Maak een profiel aan en switch vervolgens naar je Google Ads-account. Via de accountinstellingen leg je eenvoudig de link. Ook meerdere YouTube-kanalen toevoegen, vormt geen probleem.
Nood aan wat extra uitleg? Dit filmpje legt haarfijn uit hoe jij YouTube en Google Ads met elkaar verbindt.
Stap 2: Bepaal je Doelstellingen
Video advertising vertrekt vanuit een gerichte ambitie. Google Ads presenteert vijf verschillende doeleinden. Op welk doel leg jij de nadruk?
Selecteer de optie die aansluit bij jouw doelstelling. Zo gaat Google Ads je campagne optimaliseren, met het oog op de gewenste resultaten.
Stap 3: Bouw een gerichte YouTube-campagne op
De volgende stap is om je YouTube-campagne vorm te geven. Bepaal je advertentieformat, stel je biedingen in en lijst je zoekwoorden op. Targeting speelt een sleutelrol! Hoe beter jij je doelgroep definieert, hoe groter de kans dat je YouTube ads sterk presteren. Demografie, locatie, interesses, tijdstip, apparaat … Er zijn tientallen mogelijkheden om je publiek doordacht samen te stellen en te mikken op conversies.
Snel een filmpje in elkaar botsen en in het wilde weg op YouTube zwieren? Geen strak plan! Er zijn verschillende manieren om je video van bij de start te optimaliseren. Lees de tips hieronder en monteer je video strategisch, want dit komt je YouTube-advertenties alleen maar ten goede.
Adverteren op YouTube is een koud kunstje voor de digitale experts van Chopier. Wil je koers zetten richting meer merkbekendheid en meer omzet? Contacteer ons!