written by
Simon

Adverteren op YouTube

mei 19, 2021

Video is booming business, en dat is tal van bedrijven niet ontgaan. Overtuigende filmpjes combineren met een verregaand bereik? Dan kom je al snel uit bij YouTube, hét videoplatform bij uitstek. Door te adverteren op YouTube kan je je naamsbekendheid vergroten en nieuwe klanten aanspreken. Dit artikel introduceert je in video advertising!

YouTuben een onmisbaar gegeven in je marketing strategie

Niemand kan er omheen: YouTube is zonder twijfel het grootste videoplatform wereldwijd. Maandelijks zijn er meer dan 2 miljard gebruikers, die filmpjes kunnen uploaden en bekijken. Interviews, filmfragmenten, vlogs, reviews … Het resultaat? Meer dan een 1.000.000.000 uur aan bekeken videomateriaal per dag! Dat YouTube een gigantisch marktaandeel achter zijn naam schrijft (85%), hoeft dus niet te verbazen. In de lijst van meest bezochte websites doet enkel Google het beter.

Bron: https://blog.hootsuite.com/youtube-stats-marketers/

YouTube ads: een overzicht

Dankzij zijn grote bereik ontpopte YouTube zich tot een interessant advertentiekanaal. Met video advertising bereik je jouw doelpubliek, grijp je de aandacht vast en zet je je merkbekendheid kracht bij. Je kan kiezen uit drie soorten video ads op YouTube, die hieronder besproken worden.

  • TrueView In-Stream advertenties
    Deze YouTube ads verschijnen tijdens, voor of na een YouTube-video. Hun belangrijkste kenmerk? Na 5 seconden kan de kijker beslissen om deze over te slaan. In dat geval worden er geen kosten aangerekend. Je betaalt pas wanneer het publiek minstens 30 seconden gekeken heeft, of in interactie gaat. Maar er is een uitzondering: als je video ad in zijn geheel minder dan een halve minuut duurt, betaal je elke keer dat het filmpje volledig uitgekeken wordt.

  • TrueView advertenties met video discovery
    Deze YouTube-advertenties worden getoond in de YouTube-zoekresultaten, op de homepage of op populaire websites uit het display netwerk van Google. Wie klikt op de video krijgt hem vervolgens te zien in een groter formaat. Wordt er niet geklikt? Dan blijft de kostenteller onaangeroerd.

  • Bumper ads
    Bumper ads zijn video’s van maximaal 6 seconden, die je niet kan overslaan. Een korte, krachtige boodschap is hier dus op zijn plaats. Veel gebruikers vinden YouTube bumper ads minder storend dan andere video-advertenties. Maar het format brengt ook nadelen met zich mee: de beperkte tijd maakt het moeilijk om je inhoud helder over te brengen. Bij deze vorm van video advertising betaal je per 1000 vertoningen.

Hoe start je met adverteren op YouTube?

Wil je adverteren op YouTube? Dan komt Google Ads gegarandeerd in the picture! YouTube maakt namelijk deel uit van hun display netwerk. Om te starten met YouTube advertising, moet je dus de brug bouwen tussen beide platformen. Hieronder wordt stapsgewijs geschetst hoe jij je video advertising aftrapt!

Stap 1: Koppel YouTube met Google Ads

Geen YouTube advertising, zonder YouTube-kanaal! Maak een profiel aan en switch vervolgens naar je Google Ads-account. Via de accountinstellingen leg je eenvoudig de link. Ook meerdere YouTube-kanalen toevoegen, vormt geen probleem.

Nood aan wat extra uitleg? Dit filmpje legt haarfijn uit hoe jij YouTube en Google Ads met elkaar verbindt.

Stap 2: Bepaal je Doelstellingen

Video advertising vertrekt vanuit een gerichte ambitie. Google Ads presenteert vijf verschillende doeleinden. Op welk doel leg jij de nadruk?

  • Sales
  • Leads
  • Websiteverkeer
  • Merkbekendheid en -bereik
  • Product- en merkoverweging

Selecteer de optie die aansluit bij jouw doelstelling. Zo gaat Google Ads je campagne optimaliseren, met het oog op de gewenste resultaten.

Stap 3: Bouw een gerichte YouTube-campagne op

De volgende stap is om je YouTube-campagne vorm te geven. Bepaal je advertentieformat, stel je biedingen in en lijst je zoekwoorden op. Targeting speelt een sleutelrol! Hoe beter jij je doelgroep definieert, hoe groter de kans dat je YouTube ads sterk presteren. Demografie, locatie, interesses, tijdstip, apparaat … Er zijn tientallen mogelijkheden om je publiek doordacht samen te stellen en te mikken op conversies.

Je video’s optimaliseren voor YouTube

Snel een filmpje in elkaar botsen en in het wilde weg op YouTube zwieren? Geen strak plan! Er zijn verschillende manieren om je video van bij de start te optimaliseren. Lees de tips hieronder en monteer je video strategisch, want dit komt je YouTube-advertenties alleen maar ten goede.

  • Start met de kernboodschap | YouTube ads die niet boeien, worden genadeloos doorgespoeld. Reden te meer om meteen over te gaan tot de essentie! Toon je product of vermeld je merk in de eerste seconden, zodat deze boodschap de kijkers zeker bereikt.
  • Schrijf een sterke titel en beschrijving | Verwerk je belangrijkste zoekwoorden zowel in je titel, als in je beschrijving. Een titel telt maximaal 55 karakters, voor de beschrijving heb je 5000 tekens ter beschikking. Houd het relevant en prikkel de nieuwsgierigheid!
  • Selecteer toepasselijke tags | Tags zijn zoekwoorden die je aan je video’s toevoegt, zodat kijkers ze kunnen vinden. Zorg dat ze nauw aansluiten bij de inhoud, zodat je het juiste publiek aantrekt.
  • Voorzie een aantrekkelijke thumbnail | Fraaie beelden trekken de aandacht naar zich toe, en dat is op YouTube niet anders. Het platform biedt de mogelijkheid om zelf een thumbnail voor je video te uploaden, dus maak hier slim gebruik van.
  • Schakel in functie van het apparaat | Een video of YouTube ad checken via je smartphone, is een compleet andere ervaring dan filmpjes bekijken op je smart-tv. Ook daar moet je rekening mee houden! Houd de verschillende apparaten in je achterhoofd bij het produceren van je filmpje.

Adverteren op YouTube is een koud kunstje voor de digitale experts van Chopier. Wil je koers zetten richting meer merkbekendheid en meer omzet? Contacteer ons!

DEEL DIT ARTIKEL
written by
Simon
date
mei 19, 2021
# TAGS
written by
Simon
date
mei 19, 2021
DEEL OP SOCIAL
facebook
linkedin
Chopier logo
2024 CHOPIER ®
All rights reserved
arrow-right